Les Ballets
Russes ‘L’Oiseau de Feu’ Oona,Elise,Lila H4A
Introductie
We hebben Les Ballets Russes omdat
wij het een inspirerende en mooi dans vinden. De bewegingen zijn bijzonder en
de kostuums zijn prachtig. Ook de verschillende kleuren licht maken het stuk
mooier en in sommige delen spannender. Les Ballets Russes is een dansgroep uit
Rusland. Zij traden veel op in de tijd tussen 1909 en 1929. In 1909 is deze
dans uitgewerkt door Sergej Diaghilev en zijn medewerkers. De dans ‘L’Oiseau de
Feu’, wat vuurvogel betekent, komt uit 1909 en 1910. Michel Fokine heeft de
choreografie bedacht voor deze dans. Fokine zat op de Keizerlijke balletschool
in
St. Petersburg. In 1889 debuteerde
hij bij het Marinskitheater. Daarna als
docent bij de balletschool en werd daar erg populair door zijn bijzondere
choreografie. In 1909 werd hij choreograaf bij de Ballets Russes. Vooral met
dit stuk ‘de vuurvogel’en paar andere stukken werd hij erg bekend. In 1912
stopte hij met de choreografie vanwege de moeilijke samenwerking met Vaslav
Nijinsky, een mannelijke danser bij het ballet. Ook samen met Sergej Diaghilev
ging het niet zo goed.
Link van de dans:
https://www.youtube.com/watch?v=q0MpwTEkzqQ
17e minuut.

Eerste indruk:
Onze eerste indruk uit het stuk van de 17e minuut was dat je
een dromerig gevoel kreeg. Dat kwam door het donkere licht en de pyjama achtige
jurken. Alsof ze op een slaapfeestje zijn en in de nacht stiekem naar de tuin
gaan. Ook door de boom die op het toneel staat lijkt het alsof het een sprookje
is in je droom. Ook zag het er erg rommelig uit omdat ze allemaal een beetje
door elkaar dansten. Het was niet echt synchroon. Door de losse pyjama’s en
bewegingen zag het er ook rommelig uit.
Beschrijven
De vorm van deze dans is erg organisch door de golvende
vormen. Dat zie je ook erg omdat het een soort elven zijn die rond zweven. Ook
is dit stuk dans erg driedimensionaal. Door de vele bewegingen kun je er echt
van alle kanten naar kijken, ook doordat ze in een rondje dansen. De dansers
dansen met een man of 13 in ronde vormen. Het zijn blondharige prinsessen in lange witte witte jurken met lichte
versieren er op. Het lijkt alsof ze in een droom zitten, ook omdat er een boom
met gouden appels centraal op toneel staat. Het licht is schemerig met groen en
blauw licht. Daarom heeft het ook een sprookjes achtige sfeer.
Verhaal
Er komen ongeveer 13 dansers (de prinsessen) van een trap
die je niet echt ziet naar beneden ‘zweven’. Er is een hoofd prinses die na de
zwevende dans met alle prinsessen naar de boom loopt en het gouden appel spel
met de andere prinsessen begint te spelen. Tijdens dat spel dansen de dansers
in ronde bewegingen en dansen ze veel achter elkaar door. Opeens komt Ivan
Tsarévitch (een soort prins) op toneel om iets te geven aan die ene prinses. De
andere dansers onderbreken hem een beetje en haar ook. De prins en prinses
worden steeds naar elkaar toegedreven en weer niet. Uiteindelijk komen ze niet
bij elkaar en rent de prinses met haar andere prinsessen weer de trap op.
Functie
Deze voorstelling is bedoeld voor vermaak. Dat zijn alle
voorstellingen van Les Ballets Russes.
Context
Deze voorstelling komt uit het jaar 1909 en 1910, het is toen
gecomponeerd. Het is van Igor Stravinsky en hij heeft het opgedragen
zijn vriend Andrey Rimski-Korsakov. De
eerste voorstelling was in de Opera in Parijs op 25 juni 1910. Samen met de
voorstellingen t Petroesjka en Le Sacre du printemps zijn dit de grootste ballet
stukken van les Ballets Russes.
Analyseren
Door veel organische vormen en de golvende bewegingen is deze dans heel ballet achtig. Deze vormen horen bij het verhaal. De langzame en dus golvende bewegingen passen bij het meisje die verlangd naar de jongen maar ook weer niet. Het lijkt wel dat de jongen het meisje meer wilt doordat hij steeds geblokkeerd wordt door de andere dansers van de prinses. De vorm van de dans laat wel een soort betekenis zien of waar de dans op gebaseerd is. Namelijk op volksverhalen over de magische lichtgevende vogel. De vogel heeft twee kanten, een gift kan het zijn en een vloek. De functie van de dans is dat het vermaak is voor publiek. En de tijd waar deze voorstelling vandaan komt past niet echt bij het verhaal, omdat er veel fantasie in zit, eigenlijk alleen maar. De kostuums hebben ook niks te maken met de tijd van 1909 en 1910. Zelf vinden wij dat de betekenis wel goed is uitgedrukt. Dat komt door de vele moeite van de kostuums en licht effecten. Ook de dansers waren goed.
Door veel organische vormen en de golvende bewegingen is deze dans heel ballet achtig. Deze vormen horen bij het verhaal. De langzame en dus golvende bewegingen passen bij het meisje die verlangd naar de jongen maar ook weer niet. Het lijkt wel dat de jongen het meisje meer wilt doordat hij steeds geblokkeerd wordt door de andere dansers van de prinses. De vorm van de dans laat wel een soort betekenis zien of waar de dans op gebaseerd is. Namelijk op volksverhalen over de magische lichtgevende vogel. De vogel heeft twee kanten, een gift kan het zijn en een vloek. De functie van de dans is dat het vermaak is voor publiek. En de tijd waar deze voorstelling vandaan komt past niet echt bij het verhaal, omdat er veel fantasie in zit, eigenlijk alleen maar. De kostuums hebben ook niks te maken met de tijd van 1909 en 1910. Zelf vinden wij dat de betekenis wel goed is uitgedrukt. Dat komt door de vele moeite van de kostuums en licht effecten. Ook de dansers waren goed.
Michiel Fokine is de grondlegger van het modern ballet. Dus vele modern
ballet dansers zijn beïnvloed door Michiel Fokine.
Wij hebben geleerd dat de gedachte die achter een dans zit, veel verder
gaat dan we zien vanuit de eerste blik. Dit was door de cheografie van michiel
Fokine dus een van de eerste moderne ballet stukken. Ook hebben we geleerd dat
je dit niet in een keer in elkaar zet. Maar dat er zoveel mensen aan hebben
meegeholpen en dat ook de kostuums heel veel tijd kosten.
Interpreteren
Beschrijven: De
hoofdpersonages en de achtergrond personages zijn heel duidelijk te zien door
de kostuums. De prins en de prinses hebben bijvoorbeeld andere kostuums dan de
achtergrond prinsessen. De personages zijn heel duidelijk doordat, de
prinsessen witte lossige jurken dragen en allemaal blonde haren hebben, en de
prins draagt een ridder-achtig kostuum. Het verhaal heeft een sprookjesachtige
sfeer door de verhaallijn, muziek, kostuums en achtergrond.
Verhaal: De prins
en de prinses worden de hele tijd van elkaar weggedreven door de andere
prinsessen, en ik vond het een beetje cliché.. Ik vond sowieso het verhaal niet
echt bijzonder, omdat het al lijkt op de meeste prins/prinses verhalen. Als je
een sprookje doet, kan je alsnog wel origineel zijn, en ik vond het ook vrij
overdreven er uit zien, door de kostuums en de uitbeelding.
Functie: Het is
bedoeld voor vermaak maar ik vond het niet echt vermakelijk, ik vond het
slaapwekkend.
Context: Het komt
uit 1909 en 1910, het is niet te zien dat het uit die tijd komt omdat het een
sprookjesthema heeft en natuurlijk niet normale kleding heeft uit die tijd.
Bronnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/L%27Oiseau_de_Feu voor de info over de meeste onderwerpen
18-05-15.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten